På kort fra 1881 benævnt Lindenstrasse fra Perlegade til Løngang.

Skift til Bahnhofstrasse formentlig i forbindelse med anlæggelsen af amtsbanen.

Efter 1920 Jernbanegade

Med anlæggelsen af Chr. Xs Bro1930 føres Jernbanegade igennem til broen.

Med anlæggelsen af Mommarkbanen 1933 føres sporet gennem Jernbanegade til Bystationen.

Mommarkbanen nedlægges 1962.

På strækningen mellem Perlegade og Drachmannsgade er Jernbanegade i dag kombineret gå- og cykelgade.

Det er den eneste Jernbanegade i Danmark, hvor der rent fanktisk har kørt tog.

Om husnumrene i Jernbanegade

Frem til 1930 gik numrene i Jernbanegade fra Perlegade og op mod Amtsbanegården. Set fra Perlegade var de ulige numre på venstre side og de lige numre på højre side. 

Efter Jernbanegades gennembrud ned til Chr. X's Bro, "vendte" man numrene. Nummerrækken startede ved Amtsbanegården og gik ned mod broen. De lige og ulige numre byttede bogstavelig talt side.

Jernbanegades gennembrud

Jernbanegades gennembrud ved Sct. Jørgens Gade ca. 1928.
Jernbanegades ved Sct. Jørgens Gade 2017
Ved Kirketorvet ca. 1928
Ved Kirketorvet 2017